Friday, December 2, 2011

Jalan-jalan hujung minggu

Selepas memenuhi undangan walimatulurus ke rumah sedara sebelah mak Andak di Felda Ulu Dengar keluang pada Ahad 27 Nov 2011 maka dalam perjalanan pulang kami semua telah sempat melakukan lawatan ke tempat kerja lama Pak Andak di Sawmill Batu 24 Kahang yang terletak di laluan utama Keluang ke Mersing.

Pak Andak di hadapan opis lamanya yang telah ditinggalkan lebih 30 tahun lampau


Perasaan hiba jelas terpancar di wajah Pak Andak ketika menjejakkan kaki di hadapan opis kilang papan ini yang masih dalam keadaan asalnya. Dibelakang Opis ini terletak sebuah surau (bukan musolla/ruang solat/bilik solat) yang boleh memuatkan kira2 lebih 50 jemaah yang sangat jarang dilihat dimana2 kilang seumpamanya yang kebiasanya hanya ada tok peykong cina!(maaf...gambar surau terlupa nak shot!) Menurut Pak Andak struktur Opis dan Surau ini antara yg masih kekal hingga hari ini. Sayang sekali kami tidak dapat melihat quarters pekerja yg asal kerana telah musnah dalam kebakaran beberapa tahun lepas.


Kilang papan yang masih beroperasi selepas 30 tahun Pak Andak masuk Felda

Dalam perjalanan pulang kami sempat singgah di Masjid Kg Seri Lukut Batu 28 Kahang dan pada ketika itu ada seorang tua separuh umur sedang menanti masuk waktu asar. Selepas solat Pak Andak sempat bertemubual dengan warga emas ini dan tanpa disangka2 beliau adalah Pak Tumpang, salah seorang kenalan Pak Andak ketika berkerja dikilang tersebut. Maka berpeluk-peluklah dua warga emas ini dalam keadaan penuh emosi.



Pemandu pelancong (bercermin mata) bergambar bersama Pak Tumpang(berkopiah putih)



Sesi menjamu selera disponsor oleh Pak Andak selepas penat berjalan

Pengajaran dari kisah diatas;
1. Berbuat baik pada Ibubapa dan berusaha untuk memenuhi segala hajat mereka sementara mereka masih hidup.
2.Sentiasa mendoakan keampunan dan rahmat Allah buat mereka.
3.Hubungkan silaturrahim dgn saudara mara dan sahabat2 ibubapa yang telah meninggal dunia

No comments:

Post a Comment